تاریخچه چاپ روی لباس - پاتن مکث
20 درصد تخفیف برای خرید اولی ها با کد PATANMAX !

تاریخچه چاپ روی لباس

چاپ روی لباس

در این مقاله سعی داریم شما را با تاریخچه به وجود آمدن چاپ و همچنین تاریخچه چاپ روی لباس آشنا کنیم.

در ابتدا به بررسی اولین فردی که چاپ را به وجود آورد میپردازیم.

مخترع چاپ

یوهانس گوتنبرگ در سال 1398 میلادی در یک خانواده ثروتمند در آلمان به دنیا آمد. وی اولین شخصی بود که برای هر حرف یک قطعه چوبی طراحی کرد و سپس قطعه ها را کنار هم چید، بعد از آن روی حروف مرکب ریخت و روی کاغذ ثبت کرد و اینگونه بود که چاپ نوین اختراع شد.

او ابتدا حروف را از جنس چوب ساخت و بعد از آن از آلیاژ سرب استفاده کرد. اولین کتاب چاپی نیز توسط گوتنبرگ چاپ شد.

تاریخچه چاپ روی لباس

تاریخچه چاپ روی پارچه

تا به حال به این فکر کرده اید پوشاک طرح داری که به تن میکنید چگونه به اینشکل در آمده است؟ ما در این مقاله شما را با فرایند چاپ پارچه آشنا خواهیم کرد.

هنر چاپ را میتوانیم به سالها قبل برگردانیم باستان شناس ها بر این باورند که صنعت چاپ از دیر باز وجود داشته است. نقاشی های روی دیوار غارها نشان دهنده عمل گرته برداری میباشد، اگر چه این شیوه شبیه به چاپ پارچه نبوده ولی میتوان به روشی برای شروع صنعت چاپ اشاره کرد.

در ابتدا انسان ها از برگ درختان برای طرح دار شدن لباسشان استفاده میکردند به گونه ای که برگ ها را برش زده و به شکل دلخواه خود در می آروردند و مثل شابلون به رنگ گیاهی آغشته میکردند و پارچه لباس خود را طرح دار میکردند.

دستگاه های چاپ امروزی

امروزه دستگاه های چاپ متفاوتی با کمک مخترعان بزرگ در جهان وجود دارد. دستگاه های چاپگر سه بعدی که امروزه وجود دارند وضوح و برجستگی بیشتری نسبت به سایر چاپگر ها دارند و امروزه بسیار پر کاربرد هستند.

انواع چاپ

هم اکنون شما را با شیوه و روش های متعدد و متفاوت چاپ ها آشنا میکنیم.

چاپ سیلک اسکرین

در دنیا این نوع چاپ قدمتی دیرین دارد. این شیوه چاپ در گذر زمان دچار تغییرات بسیاری شده است. ابتدا این نوع چاپ بر روی سفال و دیوار اجرا میشد اما امروزه چاپ سیلک با چیزی که در بدو به وجود آمدن قرار داشت بسیار متفاوت است، زیرا همانطور که در ابتدا گفتیم این نوع چاپ همواره دچار تغییرات بسیاری شده و دائماً درحال پیشرفت میباشد.

چاپ سابلیمیشن

در این نوع چاپ باید از کاغذ مخصوص سابلیمیشن استفاده شود. ابتدا عکس مورد نظر روی کاغذ چاپ و پرینت میشود و سپس با استفاده از چسب نسوز کاغذ را بر روی پارچه فیکس میکنند. این نوع چاپ نیاز شدید به دستگاه پرس حرارتی مخصوص به خود را دارد. بعد از طی کردن این مراحل شما میتوانید چاپ مورد نظر را روی لباس ببینید. لازم به ذکر است که این نوع چاپ با دستگاه پرینتر معمولی انجام نمیشود و نیازمند به پرینتر جوهر افشان میباشد.

تیشرت شلوارک بچگانه 73302
خرید آنلاین ست اسپرت پسرانه

 

چاپ DTF

این نوع چاپ همانند چاپ ترانسفر و سابلیمیشن بر روی کاغذ شفاف با استفاده از رنگ و چسب انجام میشود. اما چاپ DTF بر روی لباس، قابلیت جوهر افشانی بالایی ندارد و محبوب افرادی است که به طرح های ساده علاقه مند هستند و طرح های شلوغ را دوست ندارند.

خرید بلوز گنگ
خرید اینترنتی بلوز خاص

چاپ دیجیتال

این نوع چاپ دارای سرعت و کیفیت بسیار بالایی میباشد و به عنوان جدیدترین متد چاپ روی لباس از آن نام برده میشود. البته انواعی از پارچه وجود دارد که امکان بهره مندی چاپ دیجیتال در آنها میسر نمیباشد. در مورد این پارچه ها باید اقداماتی قبل از شروع به چاپ انجام شود. به عنوان مثال پارچه هایی که دارای تار و پود ضعیف هستند برای این نوع چاپ مناسب نمیباشد.

نحوه کار : این فرایند بسیار پیچیده میباشد و از طریق قطرات ریزی که از نازل هدهای دستگاه بر روی پارچه خارج میشود، طرح های مختلف روی پارچه چاپ میشود.

چاپ ترانسفر

ترانسفر زیر دسته چاپ سابلیمیشن است اما چسب ترانسفر قوی تر از چسب سابلیمیشن می باشد. از این رو ترانسفر میتواند بر روی پارچه هایی با متریال زخیم یا حتی متریال مصنوعی فیکس شود و به پارچه آسیبی وارد نکند. جنس کاغذ ترانسفر قدرت و چسبندگی بیشتری نسبت به کاغذ سابلیمیشن دارد. کاغذ ترانسفر شفاف و بدون رنگ میباشد از این رو برای انتقال تصاویر روی پارچه بسیار مناسب است. از این نوع چاپ برای چاپ روی فلزات نیز استفاده میشود.

چاپ شیت

کاغذ این نوع چاپ استحکام بیشتری نسبت به انواع دیگر چاپ ها داشته است. در چاپ شیت بر روی لباس از چسب و رنگ کمتری استفاده شده و این باعث مصرف کمتر رنگ و… میشود. میتوان گفت به عبارتی چاپ شیت زیر مجموعه چاپ دیجیتال میباشد.

ست تیشرت شلوار مردانه
ست تیشرت شلوار ساده

چاپ راکتیو

چند سالی است که چاپ راکتیو کشف شده است. راکتیو یعنی واکنش پذیری چرا که چاپ و رنگ راکتیو در کنار دیگر مواد ها واکنش شیمیایی نشان میدهد. از مزایای این چاپ میتوان به قابل اجرا بودن روی الیاف طبیعی اشاره کرد. به عنوان مثال این نوع چاپ به خوبی روی پارچه کتان اجرا میشود. همچنین پارچه پشمی و ویسکوز نیست برای این چاپ مناسب هستند چرا که مولکول های رنگ راکتیو بسیار ریز میباشند، این موضوع باعث میشود رنگ به ریز ترین بافت ها نیز نفوذ داشته باشد.

سفارش چاپ روی لباس

تیشرت های تبلیغاتی امروزه از بهترین روش ها برای تبلیغات میباشند. جهت سفارش لباس با چاپ دلخواه خود میتوانید با پوشاک اندیشه در ارتباط باشید. علاوه بر سفارش چاپ شما میتوانید لباس های مورد نیاز برای چاپ را نیز از شرکت ما خریداری نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

09155138211

09152209821

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *